De BUITENBOORDMOTOR-PROBLEMEN TOP 5!

 

Ziet u ze ook wel eens staan? De mannen en vrouwen die de blaren op hun handen trekken aan het startkoord van hun buitenboordmotor, elke volgende keer kan de motor wel magisch aanspringen en probleemloos de hele dag door pruttelen…heerlijk genieten!!……Mmmmh.

Toch niet…in de praktijk komen er waarschijnlijk iets meer verwensingen naar boven en word de startpoging geheel gestaakt, dan maar weer de Barbecue aan! Maar waar ligt dit nu aan? Hieronder hebben wij een opsomming gemaakt van de meeste problemen die wij tegen komen en geven wij tips over het gebruik van uw motor:

8619892

 

Probleem 1:  Brandstof ! Oude benzine hoort u vast wel eens! Maar wat is oude benzine? Komt het niet gewoon na miljoenen jaren uit de bodem dan moet het wel oud zijn toch? Helaas krijgt onze benzine steeds meer toevoegingen en de grootste schuldige is Ethanol, deze toevoeging zorgt ervoor dat onze benzine snel verouderd en Hygroscopisch wordt. Dit betekent dat uw verse brandstof vocht uit de lucht aantrekt. Dit vocht zakt onderin uw tank en uw motor zuigt het zo naar binnen…en omdat uw motor niet op water loopt is het probleem geboren. En mocht de motor helemaal geen leven geven…is uw dodemans-koord aangesloten?

Oplossing26414: ververs uw brandstof om de 2 maanden of voeg een klein beetje Fuel Stabilizer aan uw brandstof toe. Dit is gemakkelijk online te koop en zorgt dat uw brandstof weer vluchtig blijft. Voor de Tweetakters onder ons is de Fuel stabilizer net zo belangrijk om uw brandstof lekker crispy te houden, wees zeer precies met olie mengen en meng precies de brandstof verhouding die uw fabrikant voorschrijft. Vroeger was deze benzine-olie verhouding vaak 1/100. Niest of ploft uw motor? Dan staat deze waarschijnlijk te arm afgesteld en is een bezoekje aan uw dealer een aanrader.

Probleem 2: sloep met buitenboordmotor bun motor valt uit! Een sloepje met een buitenboordmotor in een afgesloten bun brengt de laatste jaren veel problemen met zich mee. De uitlaatgassen hopen zich op en uw motor valt vaak uit en loopt of start slecht.

Oplossing: laat een uitlaatslang monteren op uw motor en alle problemen zijn opgelost.

Probleem 3: uw motor start prima maar valt binnen een aantal minuten weer uit? Vaak is de tank beluchting op uw brandstof vuldop nog dicht of verstopt. Dit is ook van toepassing op de kleine motoren met de tank op de motor.

Oplossing: Blaas met een luchtspuit de ontluchting door en verzeker uzelf ervan dat de beluchting weer loopt.

Probleem 4: Uw motor draait veel toeren maar de boot gaat nauwelijks vooruit? Waarschijnlijk zit er iets in uw schroef en mocht dat niet het geval zijn dan is het hoogstwaarschijnlijk de breekpen of bus van uw propeller.

Oplossing: Controleer uw aandrijving en vervang eventueel de breekpen van de propeller, een onderdeel van een paar Euro.

shear-pin

 

 

 

 

Probleem 5: Geen koelstraal uit de buitenboordmotor? Opgedroogd vuil en kroos droogt op in het koelkanaal en hoopt zich vaak op rond de uitgang van de koelstraal.

Oplossing: prik met een dun ijzerdraadje even het koelkanaal door onderop de motor, vaak lost dit het probleem op. Mocht dit niet het geval zijn laat dan de impeller (koelwater pomp) controleren en meteen vervangen.

 

Vaak worden bovenstaande problemen voortijdig opgelost door uw motor geregeld te laten onderhouden door een expert. Een onderhoudsbeurt bij een gecertificeerd bedrijf is niet alleen het verversen van een filtertje of een nieuwe bougie, deze expert zal uitkijken naar toekomstige problemen en deze voortijdig oplossen zodat u met de motor kunt doen waar deze voor bedoelt is…Varen en Genieten!

 

Mocht u naar aanleiding van deze Top 5 nog vragen hebben over uw eigen Motor kunt u ons altijd bereiken op 072-2340004 of stuur een E-mail naar info@seafit.nl!

 

20170815_221121

 

 

 

 

 

 

 

%d bloggers liken dit: