Is uw boot voorbereid op de winter?

Nu we de eerste herfststormen weer achter de rug hebben en de pepernoten weer in de winkel liggen wordt het langzaam tijd om aan de winterstalling en onderhoud van uw boot en motor te denken.

Het koude weer is in aantocht en nu de dagen korter worden denken we minder aan onze boot die toch in weer en wind buiten ligt. Vaak komt het voor dat eigenaren pas aan hun bootje denken als het buiten begint te vriezen. Maar ja, daar moet zo’n boot toch tegen kunnen en wanneer vriest het nou nog in Nederland?!

In de praktijk heeft uw boot en uw bootmotor gewoon onderhoud nodig en een groot gedeelte hiervan kunt u gelukkig zelf doen. Het wassen en poetsen is een belangrijk stukje onderhoud en daarmee zorgt u voor de bescherming van het polyester en de verflaag. De motor is vaak een ander verhaal, net zoals uw auto is het erg belangrijk dat de motor goed onderhouden wordt. Is het bij uw auto de kilometerstand die aangeeft dat het tijd is voor de service beurt, bij uw boot is de winter de uitgelezen kans voor deze werkzaamheden. Jaarlijks onderhoud garandeert een betrouwbare boot en motor! En zeg nou zelf… u wilt toch niet met pech liggen op een druk bevaren kanaal of verlaten meer met een boot vol vrienden en kennissen? Dergelijke verhalen gaan vele verjaardagen mee weten we uit ervaring!

Maar wat houdt dat onderhoud nou precies in en geldt dat ook voor mijn boot? Op deze vraag proberen we u een antwoord te geven. We kunnen ervan uitgaan dat u of een binnenboordmotor (inboard) of een buitenboordmotor (outboard) heeft. Voor beide  gelden verschillende onderhoudsmethoden .

Uw boot: de winterstalling is de uitgelezen kans voor het onderhoud en het repareren van polyester schade die u heeft opgelopen in het seizoen. Ook de Antifouling behoeft elk jaar aandacht. Wist u dat de aangroei onder uw boot een behoorlijke weerstand heeft? Dit geldt voor de langzaam varende boten maar is nog belangrijker voor een snelvarende boot. Behalve snelheid verliest u ook veel meer brandstof en bent u met een nieuwe antifouling beter beschermd tegen osmose. Vergeet in de stalling niet uw bootkussens thuis op te slaan (of misschien nog handiger zet 2 grote vochtvreters in de boot).

Buitenboordmotor: Het winteronderhoud van uw buitenboord motor gaat natuurlijk in verschillende stappen afhankelijk van het type en vermogen maar van 0-100 PK zijn dit de hoofdpunten.

  • Brandstof is een veel voorkomend probleem. Voor de winter voegen we Fuel Stabilizer toe. Zo blijft de brandstof vers tot het voorjaar en vergumd het niet in uw carburateur of injectie systeem. Vergeet niet om de motor nog even 10 minuten te laten draaien zodat deze Stabilizer ook in de motor zit.
  • De Service beurt. Uw olie verzadigt en uw filters lopen langzaam vol waardoor de motor minder oliedruk heeft of niet genoeg brandstof. Vaak rookt de motor meer of niest en valt uit. Met de juiste bougies loopt en start de motor weer als nieuw. Staartolie is een belangrijk punt omdat de staart (aandrijving)van de motor bijna altijd onder water zit, komt hier water in dan gaat het snel verkeerd. De service beurt is de aangewezen tijd om de motor te controleren op toekomstige defecten of onveiligheden. Ook het afstellen van de motor is onderdeel van de service beurt.
  • De Impeller is het rubberen schoepje wat zorgt voor het koelwater door uw motorblok. In de wintertijd wordt het rubber hard en breken de blaadjes van de impeller af. Dit is de oorzaak van heetlopende motoren. Laat uw impeller na maximaal 3 jaar vervangen (afhankelijk van de draaiuren).

hqdefault

  • Conserveren. Als de motor voor langere tijd word opgeslagen is het verstandig om de zuigers in de cilinders te conserveren met speciale olie zodat er geen corrosie in de cilinders kan ontstaan door condens vorming. Het gebeurt regelmatig dat een buitenboordmotor bij ons word gebracht met een vaststaande motor. Bij ons is dit onderdeel van het winter onderhoud en natuurlijk hoort het doorsmeren van de besturing hier ook bij.
  • Poetsen. Het klinkt logisch maar vaak word vergeten bij het onderhoud dat de lak ook aandacht nodig heeft om de motor te beschermen tegen corrosie. Waarom niet even schoonmaken en in de wax zetten? Dan start u letterlijk de motor in het voorjaar weer als nieuw.

Inboardmotor: een service beurt aan uw motor is belangrijk om uw motor betrouwbaar en veilig te houden. Hieronder noemen we de belangrijkste winter-service aandachtspunten:

  • Brandstof. Daar is hij weer… de brandstof. Veel boten en sloepen in Nederland varen met een diesel motor en een veel gehoorde klacht van diesel is algen groei in diesel. Door de ethanol toevoeging en het verminderen van zwavel hebben we de deur open gezet voor de alg die groeit op de grens van water en diesel. De beste manier om algengroei te voorkomen is het voorkomen van water in de tank. Dat betekent een waterafscheider in de brandstof leiding en voor de winter de tank bijna helemaal leeg varen. Vergeet ook niet de tank vol in de stalling te zetten dit voorkomt condens in de lege tank (door temperatuurschommelingen)  en daarmee ook…u raadt het al.. Water! Een aanrader is ook een anti-algen middel en vergeet het rubberen o-ringetje onder uw tankdop niet te controleren (deze maakt hem waterdicht tegen regen en golven).
  • Een service beurt bestaat veelal uit het verversen van olie en vervangen van filters, zeker het brandstof filter is een aandachtspunt i.v.m. algen. Mocht dit filter bijna verstopt zijn dan rookt de motor en start deze moeilijk. Ook de aandrijflijn en keerkoppeling zijn onderhevig aan onderhoud. Meestal bepaald het gebruik of de uren stand het verversen van de keerkoppeling. V-snaren en een algemene controle behoeden u voor pech op het water.
  • Koeling en winterklaar maken. Misschien wel het meest belangrijke onderhoud voor de inboard eigenaar. Omdat het grootste deel van de sloepen word gekoeld met buitenwater moet dit absoluut worden afgetapt of worden doorgespoeld met antivries. Als uw boot niet vorstvrij staat in de winter kan het gebeuren dat uw motorblok of interkoeling hierdoor breekt of scheurt. Het is ook belangrijk om het koelvloeistof van het interne systeem na te meten op beschermingswaarde en aan te vullen als nodig.
  • Accu. Het is verstandig om uw accu uit de boot te laten halen en in het winterseizoen een aantal keren op te laden met een druppellader. Wij controleren uw accu ook op waterniveau.

Natuurlijk zijn er vele punten die controle behoeven en vaak is dat specifiek per boot verschillend, wij zijn experts in boten en daarmee ook het winteronderhoud. Wij kunnen u assisteren en adviseren over het winteronderhoud. Mocht u vragen hebben dan bent u bij ons altijd welkom.

Wij wensen u een voorspoedige winter!

Team SEAFIT

 

Tel 072-2340007 of mail naar info@seafit.nl

 

 

 

%d bloggers liken dit: